© 2023 Fresh Trading Limited. All right reserved.
Landmænd er undervurderede. Mens mange af os andre bruger det meste af tiden på at lave PowerPoint-præsentationer eller øver os på at stå på et ben med lukkede øjne, er landmændene i fuld gang med at brødføde hele verden (hvilket faktisk er et hårdere arbejde, end mange tror). Derfor vil vi gerne gøre alt, hvad vi kan, for at forstå de udfordringer, landbrugene står overfor, og hjælpe dem. Vi samarbejder tæt med vores landbrug for at sikre, at vores ingredienser bliver dyrket på en måde, der både er god for dem og vores planet.
Lige nu er vi i gang med en lang række projekter, der skal mindske ulighed, nedbringe CO2-udledninger, støtte biodiversitet og hjælpe os til at nå vores mål om kun at bruge 100% bæredygtige ingredienser inden 2023.
Det er nemt nok at få fat på lækre ingredienser. Men at få fat på lækre ingredienser, der er dyrket under hensyntagen til menneskerettigheder, klimaet og er certificeret bæredygtige, det er noget sværere. Her kan du læse om vores rejse mod at sikre, at alle de lækre sager, der bliver blendet og presset ned i vores flasker, også er gode for mennesker og miljøet.
Vi vil gerne møde vores landmænd i virkeligheden. Der er nemlig intet som en god sludder over en kop kaffe, og derfor mødes vi med dem, ligesom vi også konsulterer uafhængige rådgivere og andre folk fra globale organisationer, der arbejder med bæredygtighed. Alt sammen for at få en god dialog om at dyrke ingredienser på en mere bæredygtig måde.
Lige siden vi udviklede vores egne standarder for bæredygtighed tilbage i 2007, har antallet af virksomheder og forhandlere øget brugen af mærker og certifikater i en grad, så det blev en byrde for nogle af leverandørerne. For at løse det problem blev vi en del af SAI – Sustainability Agriculture Initiative – og gik sammen med over 100 andre virksomheder om at leve op til FSA-standarden – Farm Sustainability Assessment. Sammen med vores leverandører har vi udviklet tre måder, der kan hjælpe dem til at leve op til standarderne. Hvis det er noget, der lyder vildt spændende i dine ører, kan du læse mere om det her.
At leve op til standarderne for bæredygtighed er dog kun en lille brik i det store puslespil, der hedder bæredygtigt landbrug. Vi investerer også i andre områder, der skal hjælpe med at mindske ulighed, øge biodiversitet og takle de mange store udfordringer med klimaforandringer.
Sammen med Emerging Leaders (en velgørende organisation, der har specialiseret sig i at udfolde menneskers potentiale) hjælper vi landbrug i sårbare samfund med at få støtte og support. Det er alt sammen en del af vores mål om at mindske ulighed ved at investere i forbedringer for 10.000 landbrugs vilkår inden 2023.
Bier er gode. Og ikke kun fordi de laver honning. Hvis ikke vi havde de små flyvende bestøvere, ville det være meget svært for os at dyrke de frugter, vi bruger i vores drikke. Derfor har vi investeret i en del projekter, der har til formål at støtte alle verdens bestøvere ved at bygge bihoteller, skabe mere vild natur og mindske brugen af pesticider. Vi tester det hele på omkring 1.000 hektar land, og når vi har fundet ud af, hvad der virker bedst, ruller vi det ud på en større skala.
42% af vores CO2-aftryk kommer fra at dyrke, blende og transportere vores ingredienser. Derfor arbejder vi konstant på at finde nye metoder til at mindske CO2-udledninger fra vores landbrug og alle de andre dele af vores forretning.